Ubiquitous Computing i.s.m. Design Psychology
- mensgericht IoT
- CMDDEV01-8 en CMDDES0115
- 3 ects + 3 ects
- pressure cookers en expo
- aanpak: Enchanted Objects
- probleem en doelgroep: aansluitend bij MediaLab en/of Design This
- randvoorwaarde: gebruik programmeerbare electronica om te prototypen
- randvoorwaarde: verwerk inzichten uit Design Psychology
- randvoorwaarde: verfijn je ontwerp in ten minste drie iteraties
- tip: maak het portfoliowaardig!!
- Formuleer je eigen toetscriteria
- Volg een iteratief ontwerpproces voor een mensgericht IoT device
- Voer gecontroleerde experimenten uit,…
- …d.m.v. prototypes met electronica
- Maak de vereiste deliverables tijdens de contacturen
- Exposeer je werk
- Je mag zelfstandig of in zelf samengestelde teams werken, je deliverables moeten individueel zijn
- dinsdag en woensdag pressure cooker
- makerspace workshop CNC of LoRa, onbegeleid werken
- dinsdag en woensdag pressure cooker
- Berlijnreis en vakantie, onbegeleid werken
- dinsdag en woensdag pressure cooker i.s.m. Design This
- onbegeleid werken
- dinsdag en woensdag pressure cooker
- onbegeleid werken
- ma: expo
- je eigen criteria (di1)
- planning (wo1)
- halve ontwerpcyclus (di3)
- uitgewerkt testplan (wo3)
- PVA expo versie 1 (di7)
- PVA expo versie 2 (wo7)
- expositie (ma9)
- eigenverklaring (ma10)
- Een arduino (of vergelijkbare) kit met sensoren en output devices naar keuze
- 100 Things Every Designer Needs to Know About People. Berkeley, CA: New Riders. Weinschenk (2011). ISBN 13: 978-0-321-76753-0 (Online beschikbaar).
- This Means This, This Means That. Hall (2012). ISBN 978-1-856-69735-4
- Rationale/Emotionale,
- Signatuur,
- Realiseren,
- Concept ontwikkelen
- Je kunt in eigen woorden uitleggen wat Ubiquitous Computing is.
- Je kunt een concept ontwikkelen voor een product met een omgevingsgerelateerde interface.
- Je kunt met behulp van een hardware prototypingplatform een prototype voor een product met een omgevingsgerelateerde interface construeren.
- Je kunt state-of-the-art kennis over hoe mensen de wereld om hun heen zintuigelijk waarnemen reproduceren en gebruiken om ontwerpkeuzes te onderbouwen
- Je benut de psychologie voor het ontwerpen en testen van interactieve prototypen.
- Je kunt psychologische inzichten in de praktijk hanteren om tot innovatieve interactie te komen.
Een omgeving die van jou een makert maakt!
- acht dagen van acht uur: 64 uur pressure cooker
- ca. 20 pagina’s per week lezen: 14 uur
- research, uitzoektijd: 44 uur
- Makerspace workshop: 4 uur
- ca 300 woorden schrijven per week: 14 uur
- subtotaal: 140 uur
- 20% ruis: 28uur
- totaal: 168 uur is 6ects * 28 uur
-