ONLINE MODULEHANDLEIDING

Modulehandleiding Ubiquitous Computing & Design Psychology

Kerngegevens

Ubiquitous Computing i.s.m. Design Psychology

  • mensgericht IoT
  • CMDDEV01-8 en CMDDES0115
  • 3 ects + 3 ects
  • pressure cookers en expo

Opdracht

  • aanpak: Enchanted Objects
  • probleem en doelgroep: aansluitend bij MediaLab en/of Design This
  • randvoorwaarde: gebruik programmeerbare electronica om te prototypen
  • randvoorwaarde: verwerk inzichten uit Design Psychology
  • randvoorwaarde: verfijn je ontwerp in ten minste drie iteraties
  • tip: maak het portfoliowaardig!!

Aanpak

  • Formuleer je eigen toetscriteria
  • Volg een iteratief ontwerpproces voor een mensgericht IoT device
  • Voer gecontroleerde experimenten uit,…
  • …d.m.v. prototypes met electronica
  • Maak de vereiste deliverables tijdens de contacturen
  • Exposeer je werk
  • Je mag zelfstandig of in zelf samengestelde teams werken, je deliverables moeten individueel zijn

Tijdlijn: weken

  1. dinsdag en woensdag pressure cooker
  2. makerspace workshop CNC of LoRa, onbegeleid werken
  3. dinsdag en woensdag pressure cooker
  4. Berlijnreis en vakantie, onbegeleid werken
  5. dinsdag en woensdag pressure cooker i.s.m. Design This
  6. onbegeleid werken
  7. dinsdag en woensdag pressure cooker
  8. onbegeleid werken
  9. ma: expo

Deliverables voor beoordeling

  • je eigen criteria (di1)
  • planning (wo1)
  • halve ontwerpcyclus (di3)
  • uitgewerkt testplan (wo3)
  • PVA expo versie 1 (di7)
  • PVA expo versie 2 (wo7)
  • expositie (ma9)
  • eigenverklaring (ma10)

Werkvorm

Toetsing en randvoorwaarden

Aan te schaffen leermiddelen

  • Een arduino (of vergelijkbare) kit met sensoren en output devices naar keuze
  • 100 Things Every Designer Needs to Know About People. Berkeley, CA: New Riders. Weinschenk (2011). ISBN 13: 978-0-321-76753-0 (Online beschikbaar).
  • This Means This, This Means That. Hall (2012). ISBN 978-1-856-69735-4

Bediende eindkwalificaties

  • Rationale/Emotionale,
  • Signatuur,
  • Realiseren,
  • Concept ontwikkelen

Leer- en toetsdoelen

  • Je kunt in eigen woorden uitleggen wat Ubiquitous Computing is.
  • Je kunt een concept ontwikkelen voor een product met een omgevingsgerelateerde interface.
  • Je kunt met behulp van een hardware prototypingplatform een prototype voor een product met een omgevingsgerelateerde interface construeren.
  • Je kunt state-of-the-art kennis over hoe mensen de wereld om hun heen zintuigelijk waarnemen reproduceren en gebruiken om ontwerpkeuzes te onderbouwen
  • Je benut de psychologie voor het ontwerpen en testen van interactieve prototypen.
  • Je kunt psychologische inzichten in de praktijk hanteren om tot innovatieve interactie te komen.

Modulehouders

Over het samenvoegen

Over de pressure cooker

Over de locatie

Een omgeving die van jou een makert maakt!

Studiebelasting

  • acht dagen van acht uur: 64 uur pressure cooker
  • ca. 20 pagina’s per week lezen: 14 uur
  • research, uitzoektijd: 44 uur
  • Makerspace workshop: 4 uur
  • ca 300 woorden schrijven per week: 14 uur
  • subtotaal: 140 uur
  • 20% ruis: 28uur
  • totaal: 168 uur is 6ects * 28 uur

Versiehistorie modulehandleiding