“Geef iemand een vis en voed voor een dag, leer iemand vissen en voed voor de rest van het leven”
Met de start van onze learning community Leren Programmeren ben ik nieuwsgierig waar we het de komende tijd over gaan hebben. Centraal staat nu het boek The Programmers Brain, over hoe cognitieve processen in ons brein verwerkt worden en welke uitdagingen er liggen voor programmeerdocenten.
Twee zaken die in het verlengde van deze discussie liggen is in hoeverre programmeerdocenten zich bewust zijn van hun rolopvatting, in het bijzonder hun professionele identiteit, en de invloed die dat heeft op keuze in de uitvoering van hun werkzaamheden. Daarnaast speelt zeker in het werkveld van programmeurs de beschikbare kennis een grote rol, maar ook dat kennis een vloek kan zijn in het ontwerpen van het leerproces voor studenten in het technische domein. Vaak gaan we er te snel vanuit dat het conceptuele sprongetje (threshold concept) logisch is voor studenten. Maar daar ligt een addertje onder het gras: dat we te weinig boven de stof hangen om te zien welke conceptuele sprong een student moet leren maken om naar een volgend niveau te kunnen groeien.
Om meer te snappen van professionele identiteit binnen het technische onderwijsdomein is er een publicatie die tracht dit in relatie te brengen met het omgaan met didactische uitdagingen. Het bloemmodel (Vloet e.a. 2020) gaat uit een van een relatie tussen enerzijds de inhoudelijke kennis en de didactische kennis van de docent in kwestie. Dit komt samen in de knop van de bloem, professionele identiteit. De andere blaadjes aan de bloem refereren aan de context waar het onderwijs plaats vindt en de doelgroep die het onderwijs volgt. Interessante paper om te onderzoeken hoe je zelf in het vak van programmeerdocent staat en hoe dit je keuzes beinvloeden bij het onderwijsontwerp proces.
Als we willen inzoomen op het begrip drempel concept (threshold concepts) dan is eigenlijk de vraag: welke grote denksprongen moet een student maken om het volgende onderwerp te bevatten en toe te passen. Een heel bekend threshold concept in programeeronderwijs is object-orientatie. Maar dat is zo’n veelomvattend concept dat we zouden kunnen inzoomen op dit concept vanuit een specifieke context: zijn we met embedded systemen bezig, of juist meer gebruikersgeorienteerde systemen. Vanuit dat gegeven zou je op zoek kunnen naar meer domeinspecifieke threshold concepts zoals server-side programming, of frameworks.
Ik hoor graag hoe programeerdocenten hier op willen anticiperen in hun eigen onderwijssituatie. Dat is waar ik de komende tijd mijn aandacht op wil richten binnen de learning community Leren Programmeren.